Trist..

Läser resultaten från VM efter jobbet och förundras.. Sedan läser jag om vallamiss, meteorologer och skidslipningar.. 

Och sedan konstaterar jag att mitt intresse att titta på den sport jag gillar att utöva blir mindre och mindre.. 

Ju mer prat om vallning, struktur, vallabodar och egna meteorologer desto tråkigare blir den. 

Det avgörs ju snart utanför skidspåret. Och ingen nation kan eller kommer kunna konkurrera med oss i Skandinavien när det kommer till resurser.. USA och Kanada möjligen..men de är inte tillräckligt intresserade.. 

Jag tror att längdsporten gräver sin egen grav med all fixering vid materialet och spåren.. Ingen kommer vilja börja med sporten.. Se hur det blivit med golf, som också är en materialsport..inga unga börjar med sporten längre.. 

Vem tusan har råd och vilka föräldrar vill sätta sin unge i en idrott där du ska ha 10 par skidor, med valla, rätt struktur och dessutom en meteorolog som kan sia om vädret innan start.. 

I den här takten tror jag vi inte har VM om något år utan skandinaviska mästerskap räcker.. 

Vore nog mer rättvist om spåren var urkassa för alla..inte tågräls som de verkar ska ha idag.. Och träskidor till alla.. Då kanske prestationerna av varje enskild individ är det som får avgöra istället.. 

Trist utveckling av idrotten tycker jag. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0