Snyggt!

Sju timmar bakom och inte alltid uppkoppling men läser resultaten från SM och kan konstatera att småsyskon och kusiner håller fanan högt!

Lag-guld till Frida och Victor, snyggt!!

La Fortuna

Anlänt till La Fortuna och möttes av de här sköna lirarna..

Släkt med tvättbjörnen tydligen men kommer inte ihåg vad de heter..

Ska snart iväg och få massage..sån galen träningsvärk sedan vulkanklättringen..

La Fortuna

Cowboy..

Som den cowboy jag (vill vara) är..

Så tog jag och tre brudar till en tur i djungeln och på ängar..

Galopp i solnedgången..med regnskogen i bakgrunden.. Ahhh, det var häftigt!!

Jag och Morro..red western stil..inget bett i munnen på hästen och bara ena handen i tyglarna.. Tycker vi ser ut som ett rätt proffsigt ekipage...

Sunset...

Adrenalin..

Zipline ovan regnskogen.. Den längsta var 1600 meter lång och vi var 200 meter upp i luften..

Så häftigt!!!

Sedan slängde vi oss 40 meter ner från en bro..typ bungyjump..fast vi höll i en lian..satt fast med karbiner förstås.. Det var skräckblandad förtjusning!

Frukost..

Åh..fått himla god frukost här..

Det märks så tydligt att det här är ett rikare och mer exploaterat land.. Mer turister och högre standard.. Vägar, mat, hus..allt är renare..

Nu hoppas vi vinden mojnar lite..

Monteverde

Strul med färjan pga blåst.. Väntade i tre timmar i stekande sol med packningen..

Trötta och redigt försenade nådde vi till slut bergen i Costa Rica.. Möts av regn, blåst (storm) och ingen el..

Bara att ta pannlampan och sovsäcken och krypa ner..

Nu ska jag krypa ur säcken och se hur det ser ut utanför..låter blåsigt som satan fortfarande.... Oh no!!

Passerade gränsen som en uteliggare (alla saker i händerna..)

Not all those who wander are lost..

Apor i träden...vandringskäpp i handen..var otroligt häftigt att ha apor som vrålade och slängde sig i trädkronorna ovanför.. Så himla söta..

Beyond blåsigt...kröp fram till kanten av vulkankratern.. Sand och aska i hela ansiktet.. Svavel och ånga.. 5 minuter sedan får man inte vara på toppen längre pga alla gaser från vulkanen..

Nu god natt....

Häng..

Ligger i en hängmatta nere vid samlingsplatsen..

Fick ris, matbanan och en hel fisk till middag.. Ögon, fenor rubbet ni vet.. Ogillar verkligen sån fisk..och den smakade lera.. Säkert fiskad i insjön där vi bor..samma sjö som vi inte får bada i pga föroreningar..avföring, sopor rubbet kan hamna i sjön sägs det..

Fick inte i mig fisken..åt artigt det jag kunde..men hujeda mig..gick inte ner.

Måste erkänna att det ska bli skönt med lite högre standard på boendet när vi kommer till Costa Rica imorgon.. Men det var kul och intressant att bo med lokalbefolkningen.. Men kommer inte sakna paddorna och ödlorna inomhus.. Får erkänna att mer äventyrare än så är jag nog inte..två dygn i stöten är lagom..

Hängmatte-häng efter vulkan klättringen idag...

Här bor jag..

Kl 6 imorse..lite tricks utanför mitt boende för de två nätterna här på ön..

Ett litet "hus" bestående av fyra betongväggar och en skiva plåt som tak.. Det är en glipa mellan väggar och tak så var inte ensam på rummet inatt direkt..

Myror, ödlor, spindlar.. Eller paddan stor som en handboll som kom genom köket imorse.. Insåg snabbt att det var bäst att inte titta i hörnen.. Har dock ett myggnät och nya lakan så det är inga problem..

Jag inser nog först nu hur hög standarden är i Sverige.. Köket hos familjen jag bor hos är betonggrunden och en gammal träplanka typ.. Dörrar finns ej, utan lakan som man drar för..

Fick bönor, ris, matbanan och ägg till frukost.. Snickers, vatten och vätskeersättning till lunch.. Är så hungrig nu..äter chips i väntan på lite mer ris och plantanas (matbananer..)..

Volcano Concepción..

Vi besteg den.. Jag, Schweiz och en guide.. Började vid havsnivå så de
1 640 metrarna var inte gratis..

Först 35 min på kostigar..sedan två timmar brant uppför genom djungeln..sedan en jäkla stigning på vulkanstenar..

Det var en blandning av svett, ödlor, träd med kaffebönor, orm, apor, en jäkla vind (stormstyrka), snickers, vätskeersättning, mjölksyra, svavel, ånga och fantastiskt utsikt.. Såg hela vägen till Costa Rica..

Otur..

Medan jag svettades i djungeln så gjorde Frida en grym insats på SM.. Låg 10a..då ramlar och bryter båda skidorna.. Oh no!!

Men men..nya tag!

Byn..

Samlingsplatsen i byn har wifi.. Och helt avskärmad från omvärlden är vi inte..på både gott och ont..

Precis ätit middag med byborna..ris, friterad matbanan och lite kyckling.. Och spelat kort med kidsen..som lärt mig vad rött, gult, grönt och blått heter på spanska...

Kl 6 imorgon hämtas vi i byn för att påbörja vandringen uppgör vulkanen.. Blir kul..varmt..och förhoppningsvis får vi se apor i djungeln..

Innan färjan..

Volcano Concepción..den som ska bestigas imorgon..

God natt...

Strandhäng..

Litet stopp på stranden och samlat kraft inför morgondagens 8-timmars vulkanbestigning som jag och Schweiz ska göra...

Nu beger vi oss ut på obygden...

Bolltrollare..

Sparkade lite boll med några barn på gatan igår.. Lyckades jonglera upp bollen från marken och kicka runt den i luften några gånger med fot och knä.. De jublade och trodde nog jag var Zlatan.. ;)

Vy över Granada..från kyrktornet..

Buss...

Vi reser för det mesta med buss här borta.. Inte så långa distanser men det tar tid.. Vägarna, alla höjdmeter, boskap, lastbilar..en enda röra...

Bussen på väg till Ometepe.. Ingen ac och saker överallt.. Men känns som en del av äventyret..det lite obekväma resandet och att kånka runt med ryggsäcken..

En annan reflektion är att det är så skräpigt här.. Sopor och skit (bokstavligen) överallt.. Kåkstäderna i Kapstaden var eländiga..men i Kapstaden fanns många fina hus med.. Här är allt fallfärdigt, plåtskjul och presenningar och smuts nästan överallt.. Igår kom en tjur gående på gatan..ensam.. Höns..hundar..barn..driver runt på gatorna..

Det fattigaste jag sett är nog ändå byarna i Filippinerna..

Pool

Vulkanens krater var stängd för allmänheten så vi har spenderat dagen vid poolen... Skönt...för det är såååå varmt!

Imorgon åker vi till Ometepe.. Kommer då bo hos lokalbefolkningen i 2 dygn så kan bli svårt med wifi..ac och bekvämligheter....

Hus..

Kolonialstilen.. Spanjorerna som erövrade länderna här.. Engelsmännen öarna..

Nu poolen...sedan blir det nog vulkanbesök, titta på lava och grottor med fladdermöss..

Baksidan..

Såhär ser det ut utanför vårt hotell.. Vi bor bakom grindar med två vakter.. Får enbart lämna hotellet i taxi eller i grupp..

Fattigt och rätt sjavigt.. Men också väldigt många fina och färgglada hus här..kolonialstilen/arkitekturen är tjusig!

Vulkan

Idag gick vi uppför Sydamerikas yngsta och en utav de mest aktiva vulkanerna..

Sedan gjorde vi något helt galet..åkte nedför sluttningen på brädor, x antal höjdmeter, 45 graders lutning.. Som en svart pist ungefär..

Skitiga som satan blev vi.. Men mamma;
- lugn, hade mina gamla gympaskor och skyddsdräkt..

Annars är det som att resa bakåt i tiden här.. Åkt på vägar utan asfalt..genom små byar, grisar och kor på vägarna.. De i byarna tar sig fram på hästar eller i vagnar bakom tjurar.. Rätt fridfullt..ingen stress, press.. Utan sakta mak framåt.. Inte så himla tillrättalagt och prestigefullt som det är hemma..

Middag..

Vi åt vår middag på gatan idag..
Så billigt..knappt 2 dollar (?!)..

Nicaragua är ett utav Amerikas fattigaste länder..och det märks.. Husen är knappt hus.. Huvudstaden Managua är väldigt långt ifrån en huvudstad i väst..

Pampig natur på vägen till Leon..

Turbulens

Precis landat i El Salvador..ska byta plan här för vidare transport till Nicaragua..

Inflygningen med det lilla propellerplanet var inget vidare.. Väldigt mycket turbulens..varma vindar sa de.. Planet krängde våldsamt i alla fall.. Emily skrek i fem minuter, Elaine grät, Joy blundade och våra vattenglas var all over..

Nu ett lite större plan..

Morgon..

Morgon löptur med snubben från Schweiz..knappa 30 minuter..så himla svettigt.. Eftersvettas floder just nu..

Snart frukost sedan flyget till Nicaragua.. Vi ska göra en touch and go i El Salvador först bara..

Trevlig helg!

Här svalkar vi oss med kokosvatten och peppar inför djungeläventyren som komma skall...

Fredag..

Slö dag på stranden..

Imorgon tar vi flyget ner till Leon i Nicaragua..

Roatan

Den här ön som tillhör Honduras bjuder verkligen på klart och fint vatten.. Heja Karibiska havet!

Karibiska havet..

Ö

Nu är vi framme på ön.. Ca 12 timmar tog det..vägarna här är inte att skryta med...

Lite dåliga i magen har vi blivit ett gäng..men tror fasen det med den hygienstandard som råder.. Men men..lite resorb så ska vi nog klara oss..

Överlevde lunchen i en av världens farligaste städer..San Pedro Sula..

Djur..

Jag brukar ju inte bli myggbiten hemmavid.. Men igår vid ruinerna.. De har tagit bett av mig..av alla.. Blödde på benen..och nu stora röda svullna prickar.. Är en allergireaktion säger de..

Nu avresa.. Hörs från Karibien!

Mot karibiska kusten...

Idag tidigt, 7.30, påbörjar vi resan genom Honduras berg ner till karibiska kusten..

Lite strandhäng och tid för sol och bad hoppas vi på...

Löptur..

Kortare runda här i Copán.. Rätt fräckt att springa i djungeln..passera mayaruiner..

Copán ruinas

Delar av Mayariket.. Fräckt värre! De byggde pyramider, torn, avancerade bevattningssystem medan vi fortfarande slogs med pinnar..typ..

Har även stiftat bekantskap med en fågel..har redan glömt bort namnet på dem dock..

Resekamrater..

Mina resekamrater..

Alla här är ute på såna äventyr.. Min tripp börjar likna en charterresa i jämförelse.. Tre stycken korsar Amerika..Kanada ner till Argentina..på egen hand... Ena har bott i Sydamerika senaste 6 månaderna.. En tjej från Australien reser 6 månader i stöten varje gång..hon har snart besökt 50 länder.. Daniel från Schweiz ska vidare ner mot Australien och Nepal efter att han tagit sig ner till Peru..

Tisdag..

Och en strålande dag för att titta på mayaruiner..

Copan

Efter närmare 7-8 timmar i buss genom Guatemalas berg och en omständigheter gränskontroll är vi nu i Honduras..

Vilka berg vi åkt igenom..trodde inte det var så bergigt här.. Man vände sig om i bussen och förstod liksom inte hur man  kunnat köra där..

Har nu fått en roomie efter två nätter i enkelrum.. En tyska vid namn Joy.. Hon har bott i Eucador senaste 6 månaderna så har lite utav en egen tolk nu..

Mot..

..Honduras..

Kl är 7 här och om 3 timmar ska vi ta bussen till Honduras.. Mot Copan och Mayaruinerna där..

Antigua ligger på 1 500 möh, därav kylan när solen gått ner... Vulkanerna runt oss är på knappa men ståtliga 4 000 möh.. Gatorna är enbart kullersten och kvarteren är murar, höga med träportar..och sedan bor de bakom muren liksom..

Vi förvirrade skandinavier träffade på två engelska brudar som ska resa med oss.. Och avresa mot Honduras är imorgon.. Jag hade rätt dag..danskarna fel..

Häftigast än så länge... Den aktiva vulkanen.. Röken kommer ifrån vulkanen..sågs bättre live.

Avresa..

Jag har tagit fel på dag och tydligen så åker vi till Honduras redan idag..

Var mina nyfunna danska följeslagare som upplyste om detta..Björn och Sebastian..

Vi tog en morgonpromenad här i byn/samhället.. Var faktiskt huvudstaden i Guatemala en gång i tiden..

Antigua

Anlänt till Antigua.. Knappt en timme från Guatemala City upp i bergen..

Var 10 grader kallt inatt..tack och lov jag tog sovsäcken med mig!

Men nu skiner solen och jag har fått bönor och ägg till frukost...

Vulkaner omringar den här lilla staden..

New York

Landat i New York..kan se dess skyline..

Malin Berghagen är på flyget..med yogamattan i högsta hugg..

Snart vidare mot Texas....

Titta noga så ser ni Empire State Building längst bort....

Take off.

Transportsträcka

Första etappen påbörjad.. Östersund-Arlanda..med tåg..

Imorgon drar jag på riktigt..morgon flighten till New York.. 9.00..

Ni kommer se de vita sträcken efter planet om det är klart väder... Har nämligen fått lära mig att alla plan som ska till USA passerar Sveg/södra Jämtland..närmsta vägen på grund av någon flygteknisk sak....

Go west.

Blodsmak.

Fy fasen.. Körde intervaller..klassiska på kvällskvisten..

Inte haft så mycket blodsmak i munnen sedan jag skulle sy ihop huvudet på Siargao och det rann blod i hela ansiktet...

Men men..styrka och intervaller..är det den här stackars kontors-kroppen behöver.....

Packat å klart..

Minns ni det programmet..med Hans Fahlén..minns jag såg det ibland efter skidträningen på torsdagar...

Fått ner det väsentliga i min 60 liter Haglöfs säck..men har plats kvar..

Helt sjukt lite kläder jag kommer ha att välja på närmsta månaden.. Den mesta platsen i ryggsäcken tas upp av sovsäck och myggnät..

Gympaskor, Haglöfs-brallor, underställ, bikini, shorts och 6 par linnen..tvättmedel..är väl ungefär vad jag har med mig....

Måste fixa en snabbtorkande handduk imorgon och malariatabletterna (inget apotek som haft de inne..) sedan är jag helt klar...tror jag.....

Gårdagen.

Morgongym..

Och sedan häng med mäklarna..middag och basket...och förlust för Jämtland..

Post...

När posten kommer fastän Mia döpt om en till Båtsman...

Teknik.

Teknikträning för banken/byrån med syrran och Oskar idag..

Det snöade rejält så det var lite kluriga förhållanden...

Annars en dag på resande fot med tågförseningar...

Min överkropp är inte redo för Tjejvasan..får ta med gummibanden västerut....

Besök..

Min gamla vapendragare Gode tittade förbi på kvällskvisten... Long time no see....

Saknar mitt gamla grabb-gäng ibland.. Så mycket hyss och äventyr vi gjort...

Söndag..

Började dagen med 15 km skejt med hurtiga Ida F K.. Konditionsstark brud..med snyggt löpsteg..uppväxt i USA och Malaysia och med en syrra bosatt i Brasilien.. Väldigt internationell familj...

Annars pack-kaos.. Är ingen backpacker ut i fingerspetsarna..vill ta med mer än vad ryggsäcken tillåter...

Pesto.

Hanna kom över på lite middag, film och godis..

Kockade ihop färskpasta med pesto av ärtor.. Gjorde pesten själv efter tips av kollegan.. Blev gött!

Sedan såg vi filmen om Grace Kelly.. Cool brud..men hängde inte riktigt med i filmen och den diplomatiska krisen som verkade råda med Frankrike....

When in France...

Typiskt...

Enligt lagen om jävlighet så har dammsugaren gått sönder, tavellisten är för smal (mina jätte Ehrenståhle tryck ramlar ner..) och bestickkorgen till diskmaskinen lyser med sin frånvaro..

Fail.

Men det som är bra är att det snöar!

Gröt

Kört en parad med svenska smaker senaste dygnet.. Passa på innan det blir ris och matbananer...

Gröt, sill, potatis, ost, köttbullar, mjölkchoklad...

Nu frukost...sedan skidtur med morgonpigga Hanna...

Vardagssörjan....

Fredag...

Åt pasta och en kapsel tyfoid till lunch..

Har ätit levande, frystorkade, försvagade microorganismer av salomonella bakterier med andra ord.

Mums.

Den här dagen..

När Skaulajön var badvänlig, när pöjkan åkte flak, tog guld, dansade in i en spik, Gabbe strippade på altanen..

Dansband...

Idag sa vi upp oss från våra jobb som jurister..för att bilda dansband... Säffle-Gunnarz....

Skämt å sido.. Men vi har en sån bra omslagsbild till vår första platta..

Annars inväntar jag mest biverkningarna på alla vaccin jag tryckt i mig.. Rejält yr och illamående är tydligen vanligt efter gula feber vaccinet.. Och malariatabletterna..hujeda mig..frågan är om man ens törs äta dem...

Nåldyna..

Två sprutor, 2 drick-vaccin, ett sprucket blodkärl och 24 st malariatabletter senare så börjar bli redo för take off.

God natt..

Jobb imorgon igen.. Otäckt hur snabbt man vänjer sig vid ledighet...

Men bara att bita i!

Istid

Blev tur ner på Storsjön idag..

Fin is, snabba skär, vassa outfits...

Afterski

Tur på Storhogna och Skalet idag.. Hade gelé i benen sedan gårdagen.. Helt slut..men bet ihop och åkte 24 km ändå..

Sedan afterski på bageriet i Klövsjö.. Gött!

Prao

Gjort prao på syrrans jobb idag.. Dubbla pass...var inte igår..

Först löpning på fm..sedan skejt på em..

Nu taberas på de överblivna chokladaskarna från jul...

Första träningspasset

Första passet för detta år.. Bättre sent än aldrig..

Slarvat lite med min träningsplanering..men mest över julen då det var så kallt...

Får göra ett ryck nu innan jag flyr landet om två veckor...

Fredag..

Fem timmar jobb idag sedan blev det fredag och helg igen.. Inte så tokigt..

Gott nytt år!

Vi dansade in det nya året på Bygget...